Toe aan een digital detox?

Oktober Vol! Nieuwe Retreat in MEI

toe aan een digital detox?

Oktober is VOL! Voor weekend 25 mei meld je aan!

WANDER WHERE THE WIFI IS WEAK

WAT THE OFFLINERS DOEN?

Zo’n 55 uur zonder telefoon, in de natuur. Durf jij het aan? Alleen jij en je omgeving. The Offliners geloven dat ruimte en rust nemen bijdraagt aan een fijner leven én een betere wereld. Bij ons geldt: niks moet, alles mag. Je kunt stiltewandelen in de landelijke Twentse natuur, mediteren, mindfulnessoefeningen doen, yoga, stretchen, Pilates, fietsen, lummelen,  de herfstgeuren opsnuiven, een boek lezen in je superdeluxe stalkamer, turen in het kampvuur, een massage nemen óf relaxen met een wijntje in de hottub, buiten in de tuin van onze sfeervolle luxe kloosterboerderij Erve Bonkert. Of je houdt een goed gesprek….met jezelf. Misschien soms een beetje confronterend. Maar zeker een ervaring. En wij dagen én nodigen, je uit!

SMARTPHONE JUNKIES

Hou je vast: voor kinderen is de smartphone hartstikke slecht. Voor hun ontwikkeling, houding, creativiteit, de ogen en humeur. Maar, wat voor kinderen slecht is, geldt ook voor ons! Sterker nog, we hebben met zijn allen massaal een telefoonverslaving.

Een paar feitjes: volgens een test onder ruim 2000 Amerikanen gebruikt de helft van de bevolking zijn telefoon tijdens het autorijden, 1 op de 5 gebruikt ‘m onder de douche en bijna 10% tijdens de seks! Romantisch! De smartphone maakt ons gejaagd, gestrest, vermoeid en minder empathisch. En door de lichaamshouding die we er van krijgen wordt dit net als zitten het nieuwe roken genoemd.

Die stress die we voelen als onze telefoon meer dan 1,5 meter bij ons vandaan is heeft inmiddels een officiële psychologische benaming: nomophobia (oftwel: no-mobile phobia).

POSITIEVE EFFECTEN VAN MEDITATIE

Meditatie heeft een krachtig effect op ons lichaam en ons brein. Meerdere studies tonen aan dat regelmatig mediteren onder meer leidt tot een verhoogd gevoel van welzijn, een betere focus en meer veerkracht. Bovendien worden mensen die vaker mediteren vaak vriendelijker voor zichzelf.

Er zijn legio’s studies gedaan naar de effecten van meditatie. Een aantal veelgehoorde positieve effecten zijn: beter slapen, meer overzicht en rust, minder prikkelbaar, beter geheugen, minder angst, vriendelijker, beter kunnen omgaan met onprettige situaties en gebeurtenissen, meer focus.

Uit recent onderzoek in 2015 is nog een voordeel gebleken: meditatie helpt veroudering van de hersenen tegen te gaan.

Meer weten? Lees journalist Andy Fraser’s boek “De helende kracht van meditatie”, waarin 12 experts uit verschillende vakgebieden vertellen over de meerwaarde van meditatie in hun werkveld.

HELENDE WERKING VAN DE NATUUR

Een dagelijkse dosis groen houdt je gezond en helpt je herstellen van je (werk)stress.  Intuïtief voelt dit volkomen logisch: tot rust komen doe je in de natuur, met de geur van bloemen, herfstbladeren, het geruis van de bomen en de zee, met zingende vogels en veel groen. Niet in de drukte, tussen de lichtreclames, append op je telefoon of achter je computer.

Inmiddels is er ook veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de invloed van de natuur en wordt de positieve werking van de natuur aangetoond op je immuumsysteem, je geluksgevoel, zenuwstelsel en je stressgevoel. In de jaren tachtig wordt dit uitgelegd in de aandachtshersteltheorie: in de natuur zijn veel patronen die de aandachtvragen, zonder dat ze zich aan ons opdringen. Het tikken van de regen, vogelgeluiden, het patroon van de nerven in bladeren. Dingen waarop we onze aandacht automatisch richten, zonder de geest te belasten, zoals push berichten op je telefoon. Ze houden je geest ontspannen bezig, waardoor je batterij weer oplaadt. Onze moderne stress heeft te maken met aandachtsmoeheid, door het voortdurend aandacht schenken aan social media en reclame. De prikkels in de stad. Reservebatterij op peil houden?

Maak een boswandeling, neem de hond mee naar het strand, ga naar het park en zorg voor véél planten in je huis. Neem geen foto’s voor instagram, maar snuif de geuren op. De natuur hoeft geen likes. Want het belangrijkste aspect van in de natuur zijn is: je weer verbonden voelen met de wereld om je heen. Ervaren wáár je bent. En daarmee ook wie je bent!

REVIEWS


FIND US ON INSTAGRAM

Something is wrong.
Instagram token error.